Goldstar -39 frågor

Här kan vi diskutera allt annat om våra BSA

Goldstar -39 frågor

Inläggav Pata035 » tor jan 14, 2010 9:39

Hejsan!
Som ganska novis inom detta område skulle jag gärna få lite inputs ang skillnad mellan silverstar samt goldstar.
Är samlare av italienska scooters och funderar skarp på att avyttra några ur samlingen och köpa mig en "riktig" hoj
Lite mer engelsk biff istället för pasta :D
Jag surfat runt och försökt skaffa mig en inblick och silver & goldstar -39 (vet ej mellan vilka år dessa tillv.) faller mig helt i smaken. Nu är det väl så att det man gillar brukar vara det dyraste samt svåraste att få tag på, naturligtvis eller?

Hur vanliga är dessa modeller?
Priser? (vet att det är svårt att säga, beroende på skick etc)

Dela gärna med er av era tankar och åsikter kring dessa modeller.

Tack på förhand!

Mvh

Patrik
Pata035

Re: Goldstar -39 frågor

Inläggav Nebrer » tor jan 14, 2010 15:37

Titta här:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_BSA_motorcycles

Priser?? Super skick skulle tro 60000 uppåt. Men vet inte.

Bild
6000 US dollar

Rickard
Ride a Beesa a day, keeps wet sumping away"!!
Användarvisningsbild
Nebrer
Site Admin

Inläggav Pata035 » tor jan 14, 2010 19:30

Det klart att det kan bli hur dyrt som helst! Men vad brukar kännas rimligt pris i sverige? Jag menar inom scooter världen kan det skilja 50 000 mellan olika modeller internationellt, som egentligen bara är nr på ramen.. Engelsmännen är som känt villig att betala mer så jämnför man priserna oversea så blir man inte heller klok.

Som sagt kan det ju vara svårt att sätta pris på en hoj av många skäl. Mina frågor gick väl lite hand i hand.. Det finns ju alltid "dem där" modellerna som anorak samlaren är villig att sälja både frun och hunden för. ÄR M24:an den?
Såldes den i stora volymer här hemma i skandinavien, så att den anses som en "vanligt förekommande" modell?

Sverige är ju ett land där priser på entuiastfordon har varit ganska lågt, har varit knappt man fått igen vad bara delarna kostat i renovering.
Tex På blocket nu finns det en M20 till salu i bra skick för 42

Vad är det som skiljer M24 mot tex M20? Som novis i ämnet borde M20:an vara något vanligare i radannonserna, Vad jag kan tycka är att Goldstar har ett mer kompakt intryck.

Mvh

Patrik
Pata035

Inläggav johan » mån jan 18, 2010 23:04

Hej,

Förkrigs Gold Star's är mycket sällsynta.

En M24 Gold Star är en sportmaskin, högtrimmad toppventilare, någorlunda snabb. En M20 är en sidventilare, sävlig och lugn.

Alla BSA:s förkrigs Star-modeller är trevliga spormaskiner men ovanliga. Efterkrigs finns det också Gold Star's och dessa är mycket vanligare. Går man på efterkrigsmaskiner har BSA från 1954 svingarmsfjädring om man vill åka bekvämt och 'modernt'.

MVH Johan J
Användarvisningsbild
johan

Inläggav Pata035 » tis jan 19, 2010 9:07

Tack för ditt svar!
Ja, det brukar vara det som är ögongodis är det dyraste/ovanligaste :(
Då är det ju naturligtvis en Golden jag vill ha!
Hade ju kunna tänkt mig en senare modell men jag har fastnat för deiteljerna på dem äldre. web liknande gaffel med stooor lyckta samt intrument osv.. Kommer ändå inte ligga och busköra, så det får gärna skumpa och vingla lite... För buskörning har jag ju trimmade tvåtaktare hehe!

Jag är i kontakt med en Engelsman som var väldigt angelägen att få byta några av mina Lambrettor mot mina önskemål... Han själv hade ingen brit hoj att avvara men jag fick ett tel nr till hans polare som tydligen är brit biker och har hittat några hojjar som han trodde föll i min smak.

Ska ta och ringa denna senare och höra, vore väldigt kul om det vore nåt "sportigare"

Dem saker jag proppsade på vid ev byte var att den skulle vara körbar med riktiga papper och i fint skick.. Får se vad det blir av det helt enkelt.. Har räknat ut att bytesvärdet på mina projekt ligger runt 50´samt lite kluriga att hitta så vem vet!

Patrik i Halmstad
Pata035

Återgå till Övrigt